+
Bezárás Menü
0°C
2024. február 27.
Ákos, Bátor
Facebook Youtube Instagram
Bonyhád - Befektetőbarát település

Ügyfélfogadási rend változás
Videók

ÖSSZETARTOZUNK - TRIANON 100 FILM


A városi piac látványterve

A várost bemutató kisfilm
A várost bemutató kisfilm


Imázsfilm Tolna megyéről
Érdemes az óráin maradni

Érdemes az óráin maradni

Nemrég dr. Katz Sándor vehette át a megyei önkormányzat Bezerédj István-díját annak elismeréseként, hogy a tanteremben és azon kívül is sokat tesz a sikeres matematika oktatásért.

– Pályámat a Petőfi Sándor Evangélikus Gimnáziumban kezdtem, ahol nagy hagyománya van a tehetséges gyerekekre való kiemelt odafigyelésnek, ráadásul egy olyan osztállyal, amely az iskola első OKTV matematika helyezettjeit adta - emlékezett vissza munkássága kezdeteire dr. Katz Sándor. Hozzátette: én talán csak annyit csináltam másként, hogy az alap feladatokon felül mindig adtam különböző nehézségű, érdekes szorgalmi feladatokat.

Amíg egy osztályt végigvitt a négy éven, több ezer ilyen feladatot kijavított. Az eredménye is megvolt, hiszen több mint negyven éves pályafutása alatt több mint száz alkalommal végzett diákja az első 10 helyezett között országos, vagy nemzetközi matematika versenyen. Sok egykori tanítványa ma kiemelkedő tudományos munkát végez. Az akadémián a legfiatalabb rendes tag - Nusser Zoltán agykutató - és a legfiatalabb levelezős tag - Katz Sándor fizikus - is egykori bonyhádi gimnazista. Mindketten úgy nyilatkoztak, hogy a matematikai felkészítésnek nagy szerepe van abban, hogy ők a kutatómunkát választották és sikeresek benne.

Bár a matematikai tananyag viszonylag stabil, az oktatás, a gyerekek persze változtak az elmúlt négy évtized alatt. - Ma sokkal nagyobb kihívást jelent rávenni a fiatalokat, hogy akkor is csináljanak valamit, ha nehézségekbe ütköznek, mint régen, amikor könnyebben elfogadták amit a szüleik, tanáruk mondott nekik - emelte ki a tanár úr. Hozzátette, ugyanakkor az internet korában sokkal könnyebb érdekes feladatokat gyűjteni a gyerekeknek, mint hajdanán.

Mindig is meghatározónak tartotta a diákok érdeklődésének felkeltését játékos érdekes feladványokkal. Egyik kedves élménye egy cipőipari esti tagozatos osztályhoz kapcsolódik. Szerda esténként tartotta az utolsó két órát a már kifáradt csoportnak. Próbálta bennük tartani a lelket, megígérte nekik, hogy ha jól haladnak, akkor minden óra végén játszanak, vagy elmesél egy matematikatörténeti érdekességet. Idővel egyre jobban haladtak, és egyszer csak azt vette észre, hogy az a négy diák, akik korábban mindig felkeltek az órák felénél azzal, hogy megy a buszuk, nem indul sehova a szokott időben. Megkérdezte, hogy talán hazaviszi őket valaki. Erre azt válaszolták, hogy nem, de a többiek azt mondták nekik, hogy érdemes maradni az óra végéig – ezt a kijelentés a legnagyobb elismerések között tartja számon. Ráadásul az osztály a végén egész szép érettségi vizsgát tett, többen is ötöst kaptak matematikából.

Nem véletlen hát, hogy januárban megjelent legutóbbi könyvében is olyan példákat gyűjtött össze, amelyeken keresztül játékos formában meg lehet szerettetni a matematikát a gyerekekkel, kisebbekkel nagyobbakkal is.

Ugyanakkor úgy gondolja, ahhoz hogy a tanteremben sikeres legyen, azon kívül is tennie kell. A Bolyai János Matematikai Társulat oktatási bizottságának alelnöke, ehhez kapcsolódóan több matematika oktatással kapcsolatos feladatot látott már el. Meglátása szerint az egyik legfontosabb cél jelenleg, hogy elérjék, már általános iskola hetedik osztálytól legyenek emelt szintű matematika tagozatos osztályok, a középiskolában pedig külön matematika, természettudományos osztályok, ezzel lehetne enyhíteni az égető informatikus és mérnök hiányon. A megvalósítás nem egyszerű, több akadályt is le kell küzdeni, de bízik benne, hogy egyszer még több iskolában is megvalósulhat az, aminek Bonyhádon már nagy hagyományai vannak.

Névjegy

Dr. Katz Sándor 1950. április 21-én született Dunaszentgyörgyön. Általános iskolai tanulmányait is itt végezte, majd a paksi Vak Bottyán Gimnáziumban érettségizett. A szegedi József Attila Tudományegyetemen diplomázott matematika-fizika szakos tanárként. 1973-tól a Petőfi Sándor Evangélikus Gimnázium pedagógusa. Nős, felesége szintén középiskolai tanár. Két fiú gyermekük született. Sándor fizikus, az ELTE tanszékvezetője, Gergely villamosmérnök.

A tanár úr munkáját már több kitüntetéssel is elismerték: Beke Manó, Ericsson, Graphisoft, Merész Konrád és Rácz Tanár úr-díjas, átvehette a Tehetség Szolgálatáért életműdíjat legutóbb pedig a megyei önkormányzattól Bezerédj István-díjat vehetett át. Több mint 30 éve szervezi a megyei, illetve négy megyére kiterjesztett regionális matematika versenyeket.

Szabadidejében szívesen olvas, bár erre inkább csak a szünidők alatt van ideje. Feleségével közös szenvedélyük a színházlátogatás. Kedveli a drámai előadásokat, de a kínálatot is figyelembe véve sok könnyedebb darabot, musicalt is megnéztek. Természetesen jelenleg az egyik legkedvesebb elfoglaltsága a hat éves kisunokájával való foglalatoskodás. Nem meglepő talán, hogy a család legifjabb tagja is elárult már némi matematikai érzéket.

Szilassi poliéderrel állítanak emléket a sikereknek

Negyven évvel ezelőtt ért el első alkalommal matematikai helyezést diák OKTV-n a Petőfi Sándor gimnázium történetében. Ennek, és az elmúlt négy évtized matematikai sikereinek állítanak emléket azzal, hogy egy Szilassi-poliédert ábrázoló szobrot avatnak fel október 28-án az iskola udvarán.

Az ünnepségen ott lesz többek között az egykori OKTV helyezett diák, valamint Varga Zoltán is, aki a gimnázium egykori diákja és alapítványt hozott létre a matematikában tehetséges diákok támogatására. Előadást tart Szilassi Lajos a test megalkotója, valamint Szemerédi Endre, hazánk egyetlen Abel-díjas matematikusa (a legrangosabb matematikai elismerés).

Forrás: Tolnai Népújság/Hargitai Éva

Vissza
E-ügyintézés
Eseménynaptár
Bonyhádi TermálfürdőBONYCOMFűtőmű Kft.Mezőföldvíz