Nem pihennek az online bűnelkövetők. Most a világ egyik legnagyobb ruházati kiskereskedelmi láncának nevével visszaélve csaló posztokat és hirdetéseket jelenítenek meg, amelyek adatlopást végző (adathalász) weboldalakra vezetik a gyanútlanul kattintókat.
Az átverés célja az adathalászat, amely jelenleg online hirdetés formájában Facebookon terjed. A csalók hirdetéseket futtatnak, amelyekben olcsón kínálnak „rejtélyes dobozokat”, tele drága ruhákkal és kiegészítőkkel, azt állítva, hogy a dobozok olyan termékeket tartalmaznak, amelyek előző szezonból megmaradtak ezért kiárusításra kerülnek. Azonban ezek a hirdetések valójában hamis weboldalakra vezetnek, amelyek a cég nevében próbálják kicsalni a vásárlók pénzét és személyes adatait.
A hirdetés alatt megjelenő kommentekben csaló pozitív visszajelzéseket is olvashatunk, amelyeknek célja a hamis biztonságérzet felépítése, illetve az azonnali cselekvésre/vásárlásra való buzdítás.
Miután felkeltették az érdeklődést, az áldozatot olyan webshopra irányítják, ahol kedvezményes áron megrendelhetővé válik a „Rejtélyes Doboz”. Egy alaposabb vizsgálat után kiderül, hogy ez egy hamis oldal, amely a ruhamárka logóját használja a felhasználók megtévesztésének céljából. A vásárlás után az áldozatok értéktelen termékeket kapnak, például olcsó karkötőt vagy egy hamis napszemüveget, vagy teljesen más terméket, amely nem illik a reklámozott termékekhez, vagy egyáltalán nem kapnak semmit.
Mit tehetünk, ha már csalás áldozatává váltunk?
Jelentsük a hamis hirdetést a közösségi média platform felé!
- Kattintsunk a hirdetés jobb felső sarkában található három pontra.
- Válasszuk a „Hirdetés jelentése” opciót, majd válasszuk ki az „Átverés, csalás vagy személyazonossággal való visszaélés” kategóriát, majd kövessük a megjelenő utasításokat.
- Ezután vegyük fel a kapcsolatot a számlavezető bankunkkal, a rendőrséggel és az online piactér üzemeltetőjével!
Mit tehetünk a megelőzés érdekében?
- Óvakodjunk a hihetetlenül jó ajánlatokat kínáló reklámoktól vagy a csodát ígérő termékektől!
- Ha olyan felugró ablak jelenik meg a képernyőn, amely nem várt nyereményről tájékoztat minket, jusson eszünkbe, hogy ez nagy valószínűséggel egy rosszindulatú program!
- Állítsunk be számlánkhoz és kártyánkhoz napi és tranzakciós limiteket, online vásárlási limitet vagy korlátozást, továbbá földrajzi korlátozást!
- Használjunk webkártyát. Ez egy olyan (jellemzően virtuális) kártya, amelyet speciálisan csak online vásárlásokra szokás (vagy csak arra lehetséges) használni, továbbá eseti jelleggel tölthetjük fel a vásárláshoz éppen szükséges összeggel (így legrosszabb esetben is csak az ezen a másodlagos kártyánkon lévő összeget veszíthetjük el).
- Nézzünk utána a dolgoknak: vásárlás előtt keressünk rá a hirdetőre, olvassunk értékeléseket, ismertetőket az adott termékről!
Az érintettek áldozatvédelemmel kapcsolatos információkért, bűnmegelőzési tanácsokért fordulhatnak személyesen és telefonon is a Tolna Vármegyei Rendőr- főkapitányság Bűnmegelőzési Alosztály, illetve a városi rendőrkapitányságok munkatársaihoz, illetve írhatnak a kiberkapcsolat@tolna.police.hu e-mail címre is.
Ha bajba kerül, forduljon a rendőrséghez, vagy hívja a 112-es segélyhívó számot!