„Rejtélyes doboz” – csaló módszer az online térben

„Rejtélyes doboz” – csaló módszer az online térben

Nem pihennek az online bűnelkövetők. Most a világ egyik legnagyobb ruházati kiskereskedelmi láncának nevével visszaélve csaló posztokat és hirdetéseket jelenítenek meg, amelyek adatlopást végző (adathalász) weboldalakra vezetik a gyanútlanul kattintókat.

Az átverés célja az adathalászat, amely jelenleg online hirdetés formájában Facebookon terjed. A csalók hirdetéseket futtatnak, amelyekben olcsón kínálnak „rejtélyes dobozokat”, tele drága ruhákkal és kiegészítőkkel, azt állítva, hogy a dobozok olyan termékeket tartalmaznak, amelyek előző szezonból megmaradtak ezért kiárusításra kerülnek. Azonban ezek a hirdetések valójában hamis weboldalakra vezetnek, amelyek a cég nevében próbálják kicsalni a vásárlók pénzét és személyes adatait.

A hirdetés alatt megjelenő kommentekben csaló pozitív visszajelzéseket is olvashatunk, amelyeknek célja a hamis biztonságérzet felépítése, illetve az azonnali cselekvésre/vásárlásra való buzdítás.

Miután felkeltették az érdeklődést, az áldozatot olyan webshopra irányítják, ahol kedvezményes áron megrendelhetővé válik a „Rejtélyes Doboz”. Egy alaposabb vizsgálat után kiderül, hogy ez egy hamis oldal, amely a ruhamárka logóját használja a felhasználók megtévesztésének céljából. A vásárlás után az áldozatok értéktelen termékeket kapnak, például olcsó karkötőt vagy egy hamis napszemüveget, vagy teljesen más terméket, amely nem illik a reklámozott termékekhez, vagy egyáltalán nem kapnak semmit.

Mit tehetünk, ha már csalás áldozatává váltunk?

Jelentsük a hamis hirdetést a közösségi média platform felé! 

  • Kattintsunk a hirdetés jobb felső sarkában található három pontra. 
  • Válasszuk a „Hirdetés jelentése” opciót, majd válasszuk ki az „Átverés, csalás vagy személyazonossággal való visszaélés” kategóriát, majd kövessük a megjelenő utasításokat.
  • Ezután vegyük fel a kapcsolatot a számlavezető bankunkkal, a rendőrséggel és az online piactér üzemeltetőjével!

Mit tehetünk a megelőzés érdekében?

  • Óvakodjunk a hihetetlenül jó ajánlatokat kínáló reklámoktól vagy a csodát ígérő termékektől!
  • Ha olyan felugró ablak jelenik meg a képernyőn, amely nem várt nyereményről tájékoztat minket, jusson eszünkbe, hogy ez nagy valószínűséggel egy rosszindulatú program!
  • Állítsunk be számlánkhoz és kártyánkhoz napi és tranzakciós limiteket, online vásárlási limitet vagy korlátozást, továbbá földrajzi korlátozást!
  • Használjunk webkártyát. Ez egy olyan (jellemzően virtuális) kártya, amelyet speciálisan csak online vásárlásokra szokás (vagy csak arra lehetséges) használni, továbbá eseti jelleggel tölthetjük fel a vásárláshoz éppen szükséges összeggel (így legrosszabb esetben is csak az ezen a másodlagos kártyánkon lévő összeget veszíthetjük el). 
  • Nézzünk utána a dolgoknak: vásárlás előtt keressünk rá a hirdetőre, olvassunk értékeléseket, ismertetőket az adott termékről!


Az érintettek áldozatvédelemmel kapcsolatos információkért, bűnmegelőzési tanácsokért fordulhatnak személyesen és telefonon is a Tolna Vármegyei Rendőr- főkapitányság Bűnmegelőzési Alosztály, illetve a városi rendőrkapitányságok munkatársaihoz, illetve írhatnak a kiberkapcsolat@tolna.police.hu e-mail címre is.

Ha bajba kerül, forduljon a rendőrséghez, vagy hívja a 112-es segélyhívó számot!

Megosztás